Veelgestelde vragen Werknemers

Er is veel veranderd met het vervallen van de traditionele vaste reiskostenvergoeding en de wetswijzigingen in 2023. Misschien heb je nog vragen. Veelgestelde vragen en antwoorden vind je hieronder. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen en de antwoorden van Freddi


Je werkgever heeft voor Freddi gekozen om jouw woon-werkverkeer, thuiswerkdagen en/of zakelijke ritten te registreren. Daardoor krijg je een eerlijke vergoeding en kun je samen met je werkgever flexibele afspraken maken over wanneer je waar werkt. Met de Freddi App registreer je de ritten of thuiswerkdagen in een paar stappen op je telefoon. Alle registraties komen voor de werkgever samen in de werkgeversportal. De werkgever gebruikt deze gegevens om jouw vergoeding uit te betalen zoals dat normaal ook gaat.

Om Freddi te kunnen gebruiken moet je jouw account activeren. Volg hiervoor onderstaande stappen:

  • De werkgever voegt je toe aan Freddi.
  • Je ontvangt een uitnodiging per e-mail met daarin een verificatiecode. Heb je geen uitnodiging gekregen of is je verificatiecode verlopen? Vraag je werkgever opnieuw een uitnodiging te sturen. Ook als je verificatiecode is verlopen moet je jouw werkgever vragen opnieuw een uitnodiging te sturen.
  • Download de Freddi app en kies activeren. Gebruik hiervoor het e-mailadres waarop je de uitnodiging hebt gekregen.
  • Indien van toepassing: maak een standaard route voor woon-werkverkeer aan. Hierdoor kun jij straks supersnel een standaard route registreren.
  • Nadat je het activatieproces hebt doorlopen, kun je de rondleiding volgen. Daarna ben je klaar om te beginnen!

Ja. De eerste keer zodra je het activatieproces doorloopt, kun je een rondleiding volgen. Wil je de rondleiding nog een keer kijken? Geen probleem, volg de volgende stappen: Menu > Help > Volg rondleiding.

Met woon-werkverkeer wordt het heen en weer reizen tussen je huisadres en je vaste werkplek bedoeld. Heb je geen vaste werkplek? Afhankelijk van je afspraken met je werkgever kun je dit mogelijk declareren als een zakelijke rit.

Ga je vandaag via de standaard route naar je vaste werkplek/huisadres? Kies dan op het Startscherm voor Woon-werkverkeer > Kies retour of enkele rit > Bevestigen. Voor deze optie moet je een standaard route voor woon-werkverkeer hebben aangemaakt. Als je dat nog niet bij de activatie hebt gedaan, moet je dat alsnog doen. Volg je niet de standaard route? Dan kun je in overleg met je werkgever, handmatig een zakelijke rit registreren. Zie je geen woon-werkverkeer op het Startscherm staan? Dan heeft je werkgever dat niet voor jou ingesteld. Alleen je werkgever kan dit eventueel aanpassen.

Nee. Voorlopig is het alleen voor werkgevers mogelijk om adressen aan te passen.

Nee. Voorlopig is het alleen voor werkgevers mogelijk om favoriete locaties aan te passen of toe te voegen.

Dat mag niet. Volgens de wet- en regelgeving mag je niet op dezelfde dag een onbelaste thuiswerkvergoeding en een reiskostenvergoeding indienen. Werk je een deel van de dag thuis en het andere deel op je vaste werkplek? Dan kiest de werkgever of je die dag een onbelaste thuiswerkvergoeding of reiskostenvergoeding krijgt. Je moet de keuze wel zelf opvoeren.

Nee. Voorlopig is het alleen voor werkgevers mogelijk om het aantal kilometers voor jouw standaard route woon-werkverkeer aan te passen.

Woon-werkverkeer is de rit tussen je huisadres en je vaste werkplek. Bij een zakelijke rit gaat het om de kilometers die je maakt voor bijvoorbeeld een externe afspraak. In de wet wordt overigens (bijna) geen onderscheid gemaakt. Het zijn beide zakelijke ritten. Het kan wel zijn dat jouw werkgever aan beiden een andere vergoeding toekent. Let op: het is niet mogelijk om op dezelfde dag een thuiswerkvergoeding en woon-werkverkeer te registreren. Een thuiswerkvergoeding en een zakelijke rit voor een afspraak is wel mogelijk.

In het Overzicht. Via Menu > Overzicht kun je alle registraties bekijken. Zoek je registratie op en klik op het potlood-icoontje. Dit kan tot 7 dagen nadat je de registratie hebt ingevoerd. Staat het icoontje er niet? Dan is deze registratie definitief en kun je de registratie niet meer wijzigen. Heb je hier toch nog vragen over? Neem dan contact op met je werkgever.

Een belastingvrije vergoeding van maximaal €2,15 per dag voor als je een (deel van de) dag thuis werkt. De overheid heeft de vergoeding na onderzoek door het Nibud vastgesteld.

Werk je vandaag thuis? Kies dan op het Startscherm voor Thuiswerken > Bevestigen. Wil je Thuiswerken voor een andere dag registreren? Dan kan je handmatig een Thuiswerkvergoeding registreren.

Dat mag niet. Volgens de wet- en regelgeving mag je niet op dezelfde dag een onbelaste thuiswerkvergoeding en een reiskostenvergoeding indienen. Werk je een deel van de dag thuis en het andere deel op je vaste werkplek? Dan kiest de werkgever of je die dag een onbelaste thuiswerkvergoeding of reiskostenvergoeding krijgt. Je moet de keuze wel zelf opvoeren.

In het Overzicht. Via Menu > Overzicht kun je alle registraties bekijken. Zoek je registratie op en klik op het potlood-icoontje. Dit kan tot 7 dagen nadat je de registratie hebt ingevoerd. Staat het icoontje er niet? Dan is deze registratie definitief en kun je de registratie niet meer wijzigen. Heb je hier toch nog vragen over? Neem dan contact op met je werkgever.

Bij een zakelijke rit gaat het om de kilometers die je maakt voor bijvoorbeeld een externe afspraak.

Via de Volg mijn reis optie op het Startscherm kan je jouw rit laten tracken met GPS. Start de registratie, rijd je route en zet ‘m weer uit als je op je bestemming bent. Freddi verwerkt de gegevens en maximaal een uur later staat de rit in je overzicht. Om deze optie te kunnen gebruiken moet je de app toestemming geven om de GPS-functie van je telefoon te gebruiken.

Check eerst of je Freddi toestemming hebt gegeven om de GPS te gebruiken. Je kunt dit checken via Menu > Instellingen > Toestemming GPS. Het kan ook helpen om tijdens je rit je WiFi aan te zetten (ook al heb je geen verbinding met een netwerk).

Dat is vervelend. Kies Handmatig toevoegen op het Startscherm. De gemaakte GPS-gegevens zijn niet opgeslagen. Je kunt een zakelijke reis handmatig toevoegen.

Wacht tot de reis in je Overzicht staat. Dit duurt maximaal een uur nadat je de reis hebt afgerond. Ga naar Menu > Overzicht en zoek de registratie. Klik op het potlood-icoontje en wijzig of verwijder de registratie.

Ga naar Menu > Instellingen > Toestemming GPS. De app opent nu de instellingen van je telefoon op het juiste scherm.

Woon-werkverkeer is de rit tussen je huisadres en je vaste werkplek. Bij een zakelijke rit gaat het om de kilometers die je maakt voor bijvoorbeeld een externe afspraak. In de wet wordt overigens (bijna) geen onderscheid gemaakt. Het zijn beide zakelijke ritten. Het kan wel zijn dat jouw werkgever aan beiden een andere vergoeding toekent. Let op: het is niet mogelijk om op dezelfde dag een thuiswerkvergoeding en woon-werkverkeer te registreren. Een thuiswerkvergoeding en een zakelijke rit voor een afspraak is wel mogelijk.

In het Overzicht. Via Menu > Overzicht kun je alle registraties bekijken. Zoek je registratie op en klik op het potlood-icoontje. Dit kan tot 7 dagen nadat je de registratie hebt ingevoerd. Staat het icoontje er niet? Dan is deze registratie definitief en kun je de registratie niet meer wijzigen. Heb je hier toch nog vragen over? Neem dan contact op met je werkgever.

Om ervoor te zorgen dat de app jouw registraties zo nauwkeurig mogelijk kan vastleggen raden we je aan om bij toestemming op “altijd” te klikken. Hiermee voorkom je dat ritten (deels) verkeerd worden geregistreerd.

Op het Startscherm staat de optie Handmatig toevoegen. Via deze optie kun je handmatig registraties toevoegen in het verleden. Kies de datum, het type vergoeding dat je wil registreren en vul de rest in. De registratie staat direct in je Overzicht.

Meerdere registraties in 1 keer toevoegen?
Wil je meerdere registraties in 1 keer toevoegen? Ga naar Menu > Overzicht > Bekijk kalender > Aangepast. Selecteer nu de dagen waarop je de registraties wil toevoegen en klik op Handmatig toevoegen. Let op: je kunt alleen dagen selecteren waarop geen registraties staan en je kunt maar 1 soort vergoeding kiezen.

In het Overzicht. Via Menu > Overzicht kun je alle registraties bekijken. Zoek je registratie op en klik op het potlood-icoontje. Dit kan tot 7 dagen nadat je de registratie hebt ingevoerd. Staat het icoontje er niet? Dan is deze registratie definitief en kun je de registratie niet meer wijzigen of verwijderen. Heb je hier toch nog vragen over? Neem dan contact op met je werkgever.

Ga naar Menu > Overzicht > Bekijk kalender > Aangepast. Selecteer nu de dagen waarop je de registraties wil toevoegen en klik op Handmatig toevoegen. Let op: je kunt alleen dagen selecteren waarop geen registraties staan en je kunt maar 1 soort vergoeding kiezen.

Vanaf het Startscherm ga je rechtsboven naar het Menu > Overzicht.

In het Overzicht. Via Menu > Overzicht kun je alle registraties bekijken. Zoek je registratie op en klik op het potlood-icoontje. Dit kan tot 7 dagen nadat je de registratie hebt ingevoerd. Staat het icoontje er niet? Dan is deze registratie definitief en kun je de registratie niet meer wijzigen of verwijderen. Heb je hier toch nog vragen over? Neem dan contact op met je werkgever.

De registratie is definitief doorgevoerd. Je kunt je registratie tot 7 dagen nadat je deze hebt ingevoerd nog wijzigen of verwijderen. Staat daar een potlood-icoontje bij? Dan kun je de registratie nog wijzigen of verwijderen.

Nee. Dit kan nu nog niet, maar staat nog wel op ons eigen wensenlijstje. Jouw registraties worden overigens automatisch (na 7 dagen) doorgestuurd naar je werkgever.

Dat hangt af van je werkgever. Freddi zorgt alleen voor het overzicht dat je werkgever kan gebruiken om de hoogte van de vergoeding te bepalen. Het is aan de werkgever wanneer hij dit uitbetaald. Neem contact op met je werkgever als je hier vragen over hebt.

Het bedrag in het Overzicht kan afwijken van wat er op je loonstrook staat. Bijvoorbeeld omdat het overzicht standaard op kalendermaand staat terwijl jouw salarisperiode anders is, of omdat je werkgever een maximum heeft ingesteld of omdat registraties nog in concept staan.

Vanaf het Startscherm ga je rechtsboven naar het Menu > Overzicht. Standaard is de huidige dag geselecteerd en staat deze op dag-weergave ingesteld. Bovenin het scherm kun je ook kiezen voor de aangepaste weergave. Je kunt dan meerdere dagen selecteren door er op te tikken. Er verschijnt dan een wit bolletje onder de datum. In het overzicht zie je dan alle registraties binnen die selectie. Door nog een keer op de datum te klikken deselecteer je de datum. Het witte bolletje verdwijnt dan.

Om Freddi te kunnen gebruiken moet je eerst je account activeren. Daarvoor vul je jouw Voornaam, E-mailadres en Verificatiecode in. Om registraties goed in te kunnen voeren moet je (eenmalig) jouw Werk- en Huisadres invullen. Daarnaast natuurlijk de gegevens die nodig zijn om je zakelijke ritten in te voeren zoals bijvoorbeeld begin- en eindpunt.

Bekijk het Privacy statement om te kijken welke gegevens we exact verwerken. We verwerken zo min mogelijk gegevens en houden ons aan de AVG-wetgeving. Je kunt bijvoorbeeld denken aan noodzakelijke eigenschappen van de zakelijke ritten of thuiswerkdagen.

Bekijk het Privacy statement om te kijken wie welke gegevens kan inzien. We verwerken zo min mogelijk gegevens en houden ons aan de AVG-wetgeving.

Ja. Bekijk het Privacy statement om te kijken hoe je dit kunt doen.

Voor het gebruik van de Volg mijn reis optie indien jouw werkgever dit voor jou beschikbaar heeft gesteld. Bekijk het Privacy Statement voor meer informatie.

We slaan deze zo kort als mogelijk op volgens de AVG-wetgeving. Bekijk het Privacy Statement voor meer informatie.

Tijdelijk alle geregistreerde GPS-coördinaten. Als de rit definitief is alleen de begin- en eindlocatie en het aantal kilometers. Zolang de rit nog niet definitief is, kan je werkgever deze registratie en/of GPS-coördinaten ook niet zien. Zodra de rit definitief is worden alle tussenliggende GPS-coördinaten uit het systeem verwijderd. Deze zijn dan niet meer in te zien door werknemer en werkgever.

Vraag een nieuw wachtwoord aan in de app. Als je bent uitgelogd: vanaf het beginscherm > Inloggen > Wachtwoord vergeten. Je krijgt een e-mail met een link om een nieuw wachtwoord in te stellen. Als je bent ingelogd: vanaf Startpagina > Menu > Mijn Profiel > Wijzig wachtwoord

Neem contact op met je werkgever. Jouw werkgever kan zien met welk e-mailadres je account is aangemaakt.

Neem contact op met je werkgever. Jouw werkgever kan eventueel het e-mailadres aanpassen.

Je hoeft niets te doen. Je gegevens zijn conform de AVG-wetgeving opgeslagen. Je werkgever deactiveert je account voor jou.

Je werkgever heeft jouw account gedeactiveerd. Bijvoorbeeld omdat je uit dienst gaat. Neem contact op met je werkgever als je hier vragen over hebt.

Dat is vervelend. Probeer eerst een nieuw wachtwoord aan te maken. Klik hiervoor op Wachtwoord vergeten in de app en volg de instructies in de e-mail. Nieuw wachtwoord aangemaakt en lukt inloggen nog steeds niet? Neem contact met ons op.

Voor Apple apparaten in de appstore via deze link
Voor Android toestellen via deze link

Zorg dat je de app en de software op je telefoon update naar de laatste versie. Werkt de app nog steeds niet? Neem contact met ons op.

Nee. De meeste functionaliteiten werken niet of zeer beperkt. Als de optie Volg mijn reis beschikbaar is, kun je deze in sommige gevallen wel beperkt gebruiken. Zo is het in sommige gevallen mogelijk om een GPS rit (via Volg mijn reis) te tracken. De rit-data kan pas worden verwerkt zodra er weer internetverbinding is. De app werkt niet in vliegtuigmodus, maar wel in automodus.

Ja. Wanneer je de eerste keer het activatieproces doorloopt kun je notificaties instellen. Wil je de notificaties opnieuw instellen? Ga vanaf het Startscherm naar Menu > Instellingen > Notificaties.

Staat je vraag er niet bij?

Staat je vraag er niet tussen of heb je een andere vraag? Vul dan het contactformulier in. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.